Svadobné šaty sú módou aj umením

Príležitosť obliecť si svadobné šaty je príležitosťou dať najavo svoj postoj k móde. Každá nevesta si na výbere dá záležať a odráža sa v ňom jej vkus, sny, ale aj tradície. Mladá návrhárka Anemary Čontofalská vyrábala svadobné šaty na mieru a pochváliť sa môže aj vlastnou kolekciou svadobných šiat. Dlhodobo sa zaoberala motiváciou neviest pri výbere šiat a slovenskými svadobnými tradíciami. Pozrite sa, čím sa sama inšpiruje, a ako pozná slovenské dievčatá na vydaj.

Tradície si ctíme a pre módu máme cit

Slovenské nevesty možno radiť medzi tie konzervatívnejšie. Máme rady bielu farbu šiat, mnohé z nás snívajú o rozprávkovej svadbe a šatách s dlhým závojom. S takýmito požiadavkami a očakávaniami sa často obraciame aj na návrhárov svadobných šiat. „Mnohé dievčatá prídu s predstavou špecifických šiat, ktoré chcú už len jednoducho doťuknúť. Keď sa však na to spoločne pozrieme, prídeme na niečo zaujímavejšie, čo by danej neveste sedelo,“ vysvetľuje Anemary. Na svojej práci má rada presne túto tvorivú činnosť. Keď sama navrhuje šaty, zvlášť rada sa inšpiruje minulosťou slovenských svadobných odevov. Tradície majú u nás stále svoje miesto, veď o tom svedčí aj výber kroja ako polnočného odevu mnohých neviest, či iné svadobné zvyky, ktoré sa dodržiavajú. Zároveň však Anemary dodáva, že slovenské ženy sa obliekaniu venujú rady, možno by mohli viac experimentovať a byť odvážnejšie, no cit pre módu a dobrý vkus im nechýba. 

Inšpirácia od velikánov aj od susedov

Svetová produkcia svadobných šiat pozná niekoľko mien a značiek, ktoré v tejto oblasti dominujú. Ak sa v nich chce zorientovať laik, určite by sa mal inšpirovať na módnych stránkach titulov s dlhoročnou tradíciou, všímať si, ktoré značky majú zastúpenie v najväčších krajinách sveta a spolupracujú s najlepšími modelkami. Svadobné týždne, tzv. bridal weeks sa konajú niekoľkokrát ročne vo viacerých metropolách sveta. Mekkou tohto biznisu sa stala Barcelona, ktorej prehliadky môžete najnovšie sledovať aj online. A čím sa inšpirujú naši mladí návrhári? „Ikonou vo svete módy je Karl Lagerfeld. Jeho prístup k móde a prelomový pohľad na odev zmenil svet módy, do ktorej patrí aj odvetvie svadobných šiat. Práca tohto človeka je nesmrteľná. Ak by som mala spomenúť ďalšie svoje srdcovky, zo zahraničných značiek je mi blízka značka Yolan Cris a za veľmi kvalitné považujem tiež modely a tvorbu českej módnej návrhárky Petry Balvínovej.“

Tajomstvo je aj v materiáli

Prvou a nesmierne dôležitou súčasťou príprav jednotlivých modelov je ich návrh. Ani tá najkrajšia a najprepracovanejšia skica však neožije naozaj, ak si na jej realizáciu nevyberieme správny materiál. Ako a podľa čoho si medzi materiálmi vyberajú profesionáli, nám objasnila Anemary: „Pri mojej prvej kolekcii svadobných šiat bol výber materiálov pre mňa asi najdôležitejším momentom. Dôležité pre mňa bolo, aby boli istým prienikom histórie a súčasnosti. Rozhodla som sa pre prírodné materiály, ktoré vo väčšine používali aj naši predkovia. Použila som hodvábne varianty saténu, zamatu a hodvábne transparentné materiály. Využila som tak kontrastné kombinácie lesku a matu. Táto kolekcia zahŕňa moju vlastnú autorskú čipku, ktorú som vyrábala technikou vypaľovania laserom. Kvôli technike laserovania som musela v rámci niekoľkých modelov pristúpiť aj k polyesterovým častiam, keďže si to táto technika vyžadovala. Kruhovým tvarom ma inšpirovala paličkovaná soľnobanská čipka, ktorú som touto modernou technikou preniesla na súčasné svadobné šaty.“ Aj niektoré budúce nevesty, ktoré Anemary oslovila, priznali, že by sa chceli vydávať práve v hodvábe. Tento materiál nie je vrámci trendov žiadnym outsiderom a autorskyjej vyhovoval svojou ľahkosťou a éterickosťou, ktorú chcela dosiahnuť. A to sa jej jednoznačne podarilo. „V istom momente tvorby som sa rozhodla do kolekcie pridať aj farbu. Bielu som tak kombinovala so svetlo modrou a svetlo ružovou, keďže sa tieto farby radili medzi módne trendy a zároveň sa tiež často objavujú v krojových variáciách,“ uzatvára Anemary. 

Zaujímavé zvyky z príprav a obliekania slovenských neviest v minulosti

- obliekanie nevesty bol osobitný svadobný úkon, kde bola prítomná krstná matka, družičky a ženy z najbližšej rodiny. Svadobné oblečenie nevesty bolo spočiatku závislé od miestneho kroja. V svadobnom oblečení nevesta posledný raz vystupovala ako slobodné dievča. Preto mala na sebe také znaky, ktoré ju odlišovali od vydatých žien. Bola to predovšetkým úprava hlavy. Vravelo sa: „S holou hlavou chodiť, vrkoče nosiť, vienkom sa zdobiť, bývalo výsadou panenskou.“

- dievča, ktoré na poctivosť zabudlo, nesmelo nosiť vrkoče a muselo mať hlavu pokrytú čepcom. Dievky si predeľovali vlasy cez prostriedok hlavy na tzv. pútec – na chodníček, a po oboch stranách si ich hladko pričesali. Vzadu boli vlasy zapletené do vrkočov na troje, štvoro, pätoro, devätoro a dvanástoro. Znakom panenstva bol venček alebo parta a aj tieto mali rôznu podobu a veľkosť. Pri obliekaní nevesty sa musel dodržiavať presne určený postup, preto obliekanie nevesty mali na starosti staršie ženy. Tieto ovládali aj nasadenie party.

- závoj mal nevestu chrániť pred zlým pohľadom cudzích ľudí. Jedným zo znakom nevesty bola „pôlka – plachta úrodnica“, ktorú nosila nevesta poza chrbát, koncami prehodenými cez rukávy. Mávala rozličné pomenovanie: „prestieradlo, svadobný ručník či odézda“.

- od ženícha dostávala nevesta krásne čižmy a nebola vždy len v bielom rúchu. Biela farba je síce znakom panenstva, no neraz sa biela kombinovala s farebne odlišnými súčasťami. V niektorých krajoch sa nevesta obliekala do čierneho, fialového – do smútočných farieb. Boli farby, ktoré sa odporúčali, a iné, ktoré sa zas zakazovali. V oblečení nevesty však vždy malo byť niečo červenej farby. Táto farba mala byť proti urieknutiam a čarám. Nevesta bola niekedy oblečená aj do zeleného či do belasej farby. Významnú funkciu mal „pás“, ktorý bol znakom manželskej vernosti.

- vo viacerých východoslovenských obciach sa zachovával zaujímavý zvyk. Bol ním „očistný kúpeľ“ pri obliekaní nevesty. Tento sa uskutočňoval predovšetkým v obciach, kde sa koncom storočia prisťahovali obyvatelia z Poľska. Rituálneho očistného kúpeľa sa zúčastňovala nielen nevesta, ale aj mladý pred obliekaním. Kúpeľ mal za úlohu zmyť z manželov všetko nečisté a ochrániť ich od všetkého zlého v nastávajúcom spoločnom živote.

Kto je Anemary?

Anemary Čontofalská vyštudovala Fakultu umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem v Ateliéri Oděvní a textilní design. Dva semestre strávila stážou na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave a jeden na Akadémii Sztuk Pieknych im. Jana Matejki v Krakowe v Ateliéri interiérového dizajnu. V roku 2014 mala vlastnú prehliadku v rámci projektu Nové tváre módnej scény na Bratislavských módnych dňoch a v roku 2016 sa zúčastnila Medzinárodného bienále študentského designu DESIGN-S v priestoroch Technického múzea v Brne. Je šťastne vydatá a pracuje na budovaní vlastnej značky Anemary. 

Vyhľadať